Site icon Baby and Mom

Podrijetlo Noći vještica i Dana Svih svetih

Plamen svijeća koji svijetli u mraku, duhovna atmosfera, religija i Božić

I svetkovina Svih svetih i blagdan Svih duša razvili su se u životu Crkve neovisno o poganstvu i Noći vještica. Najprije se obratimo svetkovini Svih svetih. Točno podrijetlo ovog slavlja je neizvjesno, iako se nakon legalizacije kršćanstva 313. godine u raznim krajevima Crkve pojavio zajednički spomendan svetaca, posebice mučenika.


Upaljena svijeća za blagdan

Na primjer, na istoku, grad Edessa slavio je ovaj blagdan 13. svibnja Sirijci, u petak nakon Uskrsa i grada Antiohije, prve nedjelje nakon Duhova. I sveti Efrem i sveti Ivan Zlatousti svojim propovijedanjem svjedoče ovaj blagdan. Na Zapadu se i spomendan za sve svece slavio prve nedjelje nakon Duhova. Osnovni razlog za uspostavu zajedničkog blagdana bila je želja da se oda počast velikom broju mučenika, posebice tijekom progona cara Dioklecija, najgoreg i najopsežnijeg progona. Jednostavno, nije bilo dovoljno dana u godini za blagdan za svakog mučenika i mnogi od njih su umrli u skupinama. Stoga se činio najprikladnijim zajednički blagdan za sve svece.

Godine 609. car Foka dao je Panteon u Rimu papi Bonifaciju IV., koji ga je 13. svibnja ponovno posvetio pod naslovom St. Maria ad Martyres (ili Sveta Marija i svi mučenici). Je li Sveti Otac namjerno odabrao 13. svibnja zbog datuma pučke proslave koja je već uspostavljena na Istoku ili je to bila samo sretna slučajnost, otvoreno je za raspravu.

Određivanje 1. studenoga kao blagdana Svih svetih dogodilo se s vremenom. Papa Grgur III. (731.-741.) posvetio je 1. studenoga (barem prema nekima) oratorij u izvornoj bazilici sv. Petra u čast svih svetaca, a taj je datum tada postao i službeni datum za proslavu blagdana. Svih Svetih u Rimu. Sveti Bede (u. 735.) zabilježio je proslavu Dana Svih svetih 1. studenoga u Engleskoj, a takva je proslava postojala i u Salzburgu u Austriji. Ado od Viennea (um. 875.) ispričao je kako je papa Grgur IV tražio od kralja Luja Pobožnog (778.-840.) da proglasi 1. studenoga Danom Svih svetih u cijelom Svetom Rimskom Carstvu. Sakramentari 9. i 10. stoljeća također su 1. studenoga u liturgijski kalendar uvrstili blagdan Svih svetih.

Prema povjesničaru rane Crkve, Ivanu Belethu (u. 1165.), papa Grgur IV (827.-844.) službeno je proglasio 1. studenoga blagdanom Svih svetih, prenijevši ga s 13. svibnja. Međutim, Sicard iz Cremone (u. 1215.) zabilježio je da je papa Grgur VII (1073-85) konačno potisnuo 13. svibnja i odredio 1. studenoga kao datum za proslavu blagdana Svih svetih. Sve u svemu, nalazimo da Crkva uspostavlja liturgijski blagdan u čast svetaca neovisno o bilo kakvom poganskom utjecaju.

Noć vještica

Sada za vezu s Noć vještica: 1. studenog obilježio je Samhain, početak keltske zime. (Kelti su živjeli još prije 2000 godina u Engleskoj, Škotskoj, Walesu, Irskoj i sjevernoj Francuskoj.) Samhain, po kojemu je blagdan i nazvan, bio je keltski gospodar smrti, a njegovo je ime doslovno značilo “kraj ljeta”. Budući da je zima doba hladnoće, tame i smrti, Kelti su ubrzo uspostavili vezu s ljudskom smrću.

Izrezbarena bundava za Noć vještica

Predvečerje Samhaina, 31. listopada, bilo je vrijeme keltskih poganskih žrtava, a Samhain je te večeri dopustio da se duše mrtvih vrate u svoje zemaljske domove. Duhovi, vještice, goblini i vilenjaci došli su nauditi ljudima, posebno onima koji su im nanijeli zlo u ovom životu. Mačke su također smatrane svetima jer su nekada bile ljudska bića koja su promijenjena kao kazna za svoja zla djela na ovoj zemlji.

Kako bi se zaštitili od pljačkaških zlih duhova uoči Samhaina, ljudi su ugasili svoje ognjišta, a Druidi (svećenici i duhovni učitelji Kelta) podigli su golemu novogodišnju lomaču od svetih hrastovih grana. Druidi su prinosili spaljene žrtve – usjeve, životinje, čak i ljude – i proricali sudbinu za nadolazeću godinu pregledavajući spaljene ostatke. Ljudi su ponekad nosili kostime od životinjskih glava i kože. Od ove nove vatre ponovno su se rasplamsala kućna ognjišta.

Pojedine etničke skupine razvile su vlastitu predaju, koja je spojena s proslavom. U Irskoj su ljudi održali paradu u čast Mucka Olle, boga. Slijedili su vođu odjevenog u bijelu haljinu s maskom s glave životinje i molili za hranu. (Irska je također izvor basne o jack-o-lantern: čovjek po imenu Jack nije mogao ući u raj zbog svoje škrtosti, a nije mogao ući u pakao jer se izigravao praktične šale s đavlom; pa je bio osuđen na hodati zemljom sa svojom svjetiljkom do sudnjeg dana.

Škoti su hodali poljima i selima noseći baklje i palili krijesove kako bi otjerali vještice i druge zle duhove.

U Walesu je svaka osoba stavila označeni kamen u ogromnu lomaču. Ako se nečiji kamen ne bi mogao pronaći sljedećeg jutra, on bi umro u roku od godinu dana.

Kalendar za Noć vještica

Osim postojećih keltskih tradicija, rimsko osvajanje Britanije 43. godine donijelo je još dva poganska blagdana: Feralia se održavala krajem listopada u čast mrtvima. Još jedan jesenski festival častio je Pomonu, božicu voća i drveća; vjerojatno su se kroz ovaj festival jabuke povezivale s Noći vještica. Elementi ovih rimskih proslava kombinirani su s keltskim Samhainom.

Širenjem kršćanstva i uspostavom Dana Svih svetih, neki od tih poganskih običaja ostali su u engleskom govornom području za večer svih svetih (ili Noć vještica, večer svih svetih), možda isprva više iz praznovjerja, a kasnije, više iz zabave bez ikakve stvarne veze s poganstvom. Zbog toga se mališani (i neki veliki) još uvijek oblače u razne kostime i za večer se pretvaraju da su duhovi, vještice, vampiri, čudovišta, Nindže, gusari i tako dalje, bez imalo pomišljanja na poganstvo. Ipak, Dan Svih svetih očito je proizašao iz istinske kršćanske pobožnosti neovisne o poganstvu.

Exit mobile version