Site icon Baby and Mom

Mucanje

Problematic child studying alphabet with private teacher

Mucanje se smatra poremećajem ranog djetinjstva. Obično se navodi dob od 3. do 5. godine života, jer se oko polovice razvojnih mucanja prepozna kao takvo u najranijim počecima govora, a gotovo sva stalna mucanja do 8. godine.

Istraživanjima je ustvrđeno da je interval između prvih progovorenih riječi i početak mucanja u prosjeku 23 mjeseca, što znači da se mucanje u prosjeku javlja u dobi od 32 mjeseca života. Prema podacima poremećaj mucanja se javlja u govoru 3-5 % djece predškolske dobi, no u njih gotovo 80% one će nestati do odrasle dobi.

U najmanje dvije trećine svih slučajeva govor će se popraviti tijekom prvih godinu i pol dana od pojave mucanja, a oko polovice djece koja su počela mucati prestaje mucati do svoje pete godine.

Iako fenomenologija mucanja obuhvaća i verbalno-glasovna i neverbalna ponašanja, ono što okolina vidi i prepoznaje kao mucanje odnosi se u prvom redu kao ponavljanje, produživanja, zastoje, nepotrebne pauze, ubacivanja, neprimjerno duge emisije govornih signala, razne nepotrebne zvukove, općenito manju količinu govorenja i slično.

Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da oko 68% djece koja mucaju imaju rođake koji mucaju u široj obitelji. Otprilike 39% ih ima rođake koji mucaju u užoj obitelji, a kod 27% jedan od roditelja, najčešće otac.

Pri diferenciranju djece koja iskazuju fiziološko mucanje i one koja iskazuju stvarni poremećaj, značajno je uz količinu navedenih nestandardnih verbalnih ponašanja obratiti pažnju i na negovorna ponašanja djeteta odnosno na popratne  pojave mucanja.

Utvrđeno je da se već tijekom prvih šest mjeseci po pojavi mucanja u djece do 6. godine života uz umjerene do jake stupnjeve jakosti mucanja zapažaju i distraktivni pokreti lica i glave.

Logoped i djevojčica uče kako pravilo izgovarati riječi.

Oni nam pokazuju djetetov napor za prevladavanje zastoja, za njihovim prekrivanjem, te time ukazuju i na razvojne negativne emocije i stavove prema govoru, što značajno pojačava problem govorne komunikacije, bez obzira na učestalni zastoj u govoru.

Do danas, prava priroda genetske komponente u etiologiji mucanja nije dovoljno jasna, no postoji velika vjerojatnost da jedan ili više gena, zajedno s čimbenicima okoline, sudjeluju u naslijeđivanju mucanja. Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da oko 68% djece koja mucaju imaju rođake koji mucaju u široj obitelji. Otprilike 39% ih ima rođake koji mucaju u užoj obitelji, a kod 27% jedan od roditelja, najčešće otac.

Pravila ponašanja

U ponašanju s djetetom koje muca mogla bi vam pomoći sljedeća pravila:

Dječji psiholog razgovara s tužnom djevojkom u školi

Koji su problemi s kojima se djeca susreću u vrtiću i u školi?

Djeca koja mucaju imaju poteškoće i u vrtiću i u školi. Kod predškolskog mucanja roditelji su dosta brižni, i reagiraju na samom početku mucanja. U toj dobi najveći neprijatelj djetetu su druga djeca – jer im se rugaju, iz čistog neznanja. A kad dijete krene u školu, problem mogu i dalje biti djeca koja nemaju empatiju te se izruguju i maltretiraju ih. Tu se i susrećemo i sa školskim sustavom u kojem rade učitelji i profesori koji, na žalost, nisu dovoljno educirani o tome što je to mucanje, koje su njegove karakteristike i kako djetetu olakšati komunikaciju kada je pod stresom.

 

Exit mobile version